Lahjakkaiden oppilaiden tukeminen kouluissa on aivan yhtä tärkeää kuin heidänkin, jotka tarvitsevat enemmän apua oppimiseen. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Haluttaisiin tukea taitavia ja aiheesta kiinnostuneita oppilaita, mutta samalla aikaa kuluu toisten oppilaiden auttamiseen perustehtävissä, eikä varmaankaan olisi reilua, että osa oppilaista pudotettaisiin kelkasta, jotta toisen taidot voitaisiin nostaa reilusti vaadittua tasoa korkeammalle. Toisaalta ei voida pitää oikeudenmukaisena sitäkään, että taitavat oppilaat tylsistyvät luokassa ja menettävät kiinnostuksensa.